06 mars 2009

Oreokake

Har hørt masse om denne kaken, og i går kjøpte Connie den til meg på cafe for første gang. Mmmm. Den var bedre enn jeg hadde trodd. "Dette er den beste kaken jeg har spist" sa jeg da, men da tok jeg altså feil.. For på kvelden var det "klubbkveld" hos Vivian, og hun hadde også lagd Oreokake. Herregud! Det må da være verdens beste kake. Når jeg nå googler etter oppskrifter og bilder, er det jo tusen forskjellige. Mmm.. At jeg ikke har fått smaken på denne før er jo bare kjemperart. Gleder meg til å bake denne en dag. Heldigvis er det ikke lenge mellom bursdagene framover :o) Ca. 450 g Oreo Cookies 100 g smeltet smør 2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet 2,5 dl melis ca 3,5 dl piska krem (skal opprinnelig være den amerikanske cool whip, men den er umulig å spore opp i Norge! Jeg har vært overalt for å prøve å finne! Jeg har brukt Menkomel Whipping i stedet, men du kan også bruke helt vanlig kremfløte) 2,5 spiseskjeer sukker 1 pose sjokolademousse Toro 3 dl melk til moussen (jeg har brukt 2 dl lettmelk og 1 dl helmelk) -------- 1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter! Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form. -
Denne oppskriften er lånt fra FP. Har noen en supergod oppskrift på denne kaken og vil dele den med meg blir jeg veldig glad :o)

8 kommentarer:

  1. Hello I really like your blog, I would like a link exchange with you, I insert your blog to my favorite blogs ;)

    the address of my blog is: http://marcocrupifoto.blogspot.com/

    My blog deal of the art of photography.

    ( photo technique, post production, photo retouching, Reportage, how-to and articles )

    SvarSlett
  2. Dette er en modifikasjon av den oppskriften du selv har lagt ut.
    Jeg foretrekker å lage ostekrem av all kremen, fordi jeg synes det balanserer det søte litt mer. Følgelig kutter jeg også ut sukkeret i kremen.

    Ingredienser:
    2 pk. Philadelphia Classic (400 gr.)
    1 liten boks kremfløte (3,3 dl.) - Kan bruke Menkomel whipping.
    2,5 dl. melis
    450 gr. Oreokjeks (det holder akkurat med tre esker, men kjøper du fire har du litt mer til pynt og "mumsing". :)
    100 gr. smeltet smør
    1 pose sjokolademousse - Hvis det er Toro sin sjokolademousse trenger du bare en pose. Hvis du bruker Freia sin med dajmkuler, trenger du to.
    Melk til sjokolademoussen

    Slik gjør du:
    Legg 100 gr. av Oreokjeksene for seg i ei skål og brekk de grovt opp i småbiter. Putt resten av kjeksene i en pose, og smuldre de godt opp til det blir bare smuler igjen av dem.
    Smelt smør og hell over smulene i en bolle. Bland dette godt sammen, så godt at det kan smøres ut i ei springform på 24 cm. i diameter.
    Bland kremost og melis med en mixer til det blir en luftig og kremete masse. Mix krem av kremfløten og rør det inn i ostemassen.
    Smør halvparten av massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av de brekte kjeksbitene du har satt til side (50 gr.).
    Sett deretter kaken i kjøleskapet i 30 minutter.

    Lag sjokolademoussen som anvist på pakken og rør inn de siste kjeksbitene. Smør moussen over kaken og sett i kjøleskapet ytterligere 1 time.
    Legg så et lag med resten av ostemassen over moussen tilslutt, og pynt evt. med flere brekte kakebiter, smeltet sjokolade eller et mønster med sjokoladesaus.
    Kaken blir best om den får stå kaldt til dagen etter før den serveres.

    SvarSlett
  3. Ja, denne kaken er farlig god! Etter at jeg fant en oppskrift på nettet og prøvde er det kaken jeg lager hver gang jeg baker til "fest". Er favoritten til begge ungene også. I fjor bodde vi i Boston, og ca 500 meter fra leiligheten var det en iskafe der de hadde "oreo cakebatter" is... fy søren så god den var også:)

    Og med alle de fristende bildene dine kjenner jeg det ikke er lenge før jeg må bake igjen..

    SvarSlett
  4. Denne er fantastisk! Og den er aller best den man lager selv. ;)

    SvarSlett
  5. Hahahaha.. Enda en oreofrelst. Det er bare namminam de lux!! Mannens yngste datter er heeeelt gal etter den kaka. JEg prøver å ikke bake den for ofte (million kalorier) - men hun gir seg ikke før hun får, hehe ;) Hun kommer i helgen, og jeg har ikke en orekjeks på lur en gang.... Men hun har med seg nykjæresten i dag, så da har hun vel annet smaskens å tenke på, hehe ;)

    Kos deg masse i helgen, Cecilie :)

    Gooood klem fra meg :)

    SvarSlett
  6. Hei du, har aldri smakt oreokake. ALdri hørt om det heller, men er ikke bevandret i kakeverden.

    Det virker ikke enkel? Den virker derimot VELDIG god!!

    Ja, sant glidelåsene var stilige, hehe

    Motivet på dine nye bilder ligner på litt på Maisi. Store dukkeøyner :o)

    Ha det så bra

    Cosiklem

    Cosiklem

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. veldig interessant, takk

    SvarSlett

Tusen ♥lig takk for at du legger igjen en hilsen. Det er så koselig med hyggelige tilbakemeldinger! KLEM